Siirry sisältöön

14.5.2

Virhesivu

Vakiokäytännöt virhesivujen toteutukseen.

Esimerkki

Ulkoasu

  • Pidä virhesivun ulkoasu visuaalisesti yksinkertaisena, jotta virheviesti erottuu selvästi muusta sisällöstä.
  • Esimerkiksi normaalit navigaatio-osat voi jättää pois virhesivulta.
  • Varmista, että virhesivun ulkoasu on yhtenäinen muun sivuston kanssa ja että käyttäjälle on selvää, minkä organisaation sivustoon virhesivu kuuluu.

Sisältö

Tarjoa virhesivusta kieliversiot kaikilla palvelun kaikilla asiointikielillä.

Otsikko

Muotoile sivun otsikko siten, että käyttäjä ymmärtää olevansa virhesivulla.

Virhesivun otsikko.

Virheviesti

Kerro käyttäjälle, että jokin meni pieleen. Sanoita viesti siten, että se sisältää käyttäjän kannalta olennaisimmat tiedot virheestä.

Virhesivun virheviesti.

Ratkaisu

Ohjaa käyttäjää eteenpäin. Tarjoa ratkaisu virhetilanteeseen linkkien tai painikkeiden avulla.

Virhesivun ratkaisu.

Kun kirjoitat virheviestiä

Huomioi kohderyhmä

  • Kohdenna viesti mahdollisimman laajalle kohderyhmälle. Huomioi kognitiivinen saavutettavuus – esitä tieto selkeästi ja helppotajuisesti.
  • Jos kyse on asiantuntijakäyttöliittymästä, virheviesti voi sisältää myös tietylle kohderyhmälle tuttua ammattisanastoa.
  • Sijoita virheviesti sivun alkuun, jotta myös ruudunlukijan käyttäjät saavat tiedon virheestä ennen muuta sisältöä.

Kirjoita lyhyesti ja selkeästi.

  • Käytä selkeää yleiskieltä, jota jokaisen on helppo ymmärtää.
  • Vältä kapulakieltä ja tarpeettoman teknisiä ilmaisuja. Älä käytä asiakkaalle suunnatussa viestissä Kelan tai Kannan ammattisanastoa tai lyhenteitä (esim. totu - toimeentulotuki).

Muotoile asia kohteliaasti.

  • Suosi neutraalia äänensävyä. Älä syytä käyttäjää, vaikka virhe johtuisi hänen omasta toiminnastaan. (Esim. ”Teit sivustolla virheen” – ”Sivustolla tapahtui virhe”)
  • Pahoittele virhettä tarvittaessa. Pahoittelu voi olla aiheellinen, jos käyttäjä menettää tietoja tai joutuu palaamaan tehtävässään taaksepäin virheen takia.

Opasta käyttäjää eteenpäin.

  • Viesti käyttäjälle, että ongelma on tunnistettu ja että se pyritään ratkaisemaan.
  • Ohjaa käyttäjää toimimaan toisin, esimerkiksi “Yritä uudelleen hetken kuluttua”.

Ratkaisu

Mahdollista käyttäjälle poispääsy virhesivulta linkin tai painikkeen avulla. Varmista, että ratkaisu on varmasti toimiva, jotta käyttäjä ei päädy uudelleen samaan tilanteeseen.

Virhesivun ratkaisu painikkeina.

Ensisijaisena ratkaisuna toimii painike, joka johtaa esimerkiksi etusivulle tai tarkoituksenmukaiselle alasivulle (esim. laskurit). Toissijaisena vaihtoehtona käyttäjän voi ohjata suoraan hakuun.

Virhesivun ratkaisu linkkeinä.

Käyttäjälle kannattaa myös tarjota mahdollisuutta yhteydenottoon esimerkiksi asiakaspalveluun ohjaavan linkin tai palautelomakkeen kautta.

Virhesivun yhteydenotto.

Jos käyttäjä on päätynyt virhesivulle puuttuvan tai virheellisen URL:in vuoksi, virheellisen osoitteen voi tuoda käyttäjälle näkyväksi. Näin käyttäjä voi tarvittaessa korjata osoitteen kirjoitusmuodon.