Logot
Logo on yksi visuaalisen ilmeen keskeisimpiä elementtejä. Logon johdonmukainen käyttö rakentaa luotettavuutta ja tunnistettavuutta.
Logo on yksi visuaalisen ilmeen keskeisimpiä elementtejä. Logon johdonmukainen käyttö rakentaa luotettavuutta ja tunnistettavuutta.
Kela Design System tarjoaa verkkopalveluissa käytettävät logot valmiina React-komponentteina.
Kannan verkkopalveluissa käytetään ensisijaisesti yksirivistä logoa, jossa t-kirjaimen sakara muodostuu erisävyisistä vihreistä neliöistä. Tummilla taustoilla, kuten ylätunnisteessa (kanta-blue-80), käytetään valkoista logoversiota kontrastin varmistamiseksi.
Brändin ja asiakaskokemuksen näkökulmasta logo on visuaalisen ilmeen keskeisimpiä elementtejä. Logo toimii tunnistettavuuden ja luotettavuuden rakentajana.
Esimerkiksi logon mittasuhteiden, värien ja käyttötavan tulee toteutua johdonmukaisena kaikissa eri palveluissa.
Kannan brändikirjan mukaan kaksirivisiä logoja voidaan käyttää tilanteissa, joissa yhteys Kantaan on jo selkeä ja logosta tarvitaan tilankäytöllisesti (leveyssuunnassa) tiiviimpää esitysmuotoa.
Kanta-logosta käytetään samaa versiota kaikilla kielillä. OmaKanta-palvelun logoa käytetään palvelun kielestä riippuen joko suomen- tai ruotsinkielisenä.
Kanta-logo tulee sijoittaa palvelun vasempaan yläkulmaan. Mobiilinäkymässä logon voi sijoittaa saatavilla olevasta tilasta riippuen ylätunnisteeseen tai sisältöalueen yläosaan (esim OmaKanta).
Logon asettelussa tulee huomioida, että logon ympärille jätetään vähintään Kanta-logon K-kirjaimen kokoinen tyhjä alue.
Logon käytön yleisiä ohjeita on kuvattu Kanta-brändikirjassa.