Siirry sisältöön

14.5.0

Logot

Logo on yksi visuaalisen ilmeen keskeisimpiä elementtejä. Logon johdonmukainen käyttö rakentaa luotettavuutta ja tunnistettavuutta.

Kannan logot

Kela Design System tarjoaa verkkopalveluissa käytettävät logot valmiina React-komponentteina.

Kannan verkkopalveluissa käytetään ensisijaisesti yksirivistä logoa, jossa t-kirjaimen sakara muodostuu erisävyisistä vihreistä neliöistä. Tummilla taustoilla, kuten ylätunnisteessa (kanta-blue-80), käytetään valkoista logoversiota kontrastin varmistamiseksi.

Kannan logot verkkopalveluissa.

Logon käyttö

Brändin ja asiakaskokemuksen näkökulmasta logo on visuaalisen ilmeen keskeisimpiä elementtejä. Logo toimii tunnistettavuuden ja luotettavuuden rakentajana.

Esimerkiksi logon mittasuhteiden, värien ja käyttötavan tulee toteutua johdonmukaisena kaikissa eri palveluissa.

Kannan brändikirjan mukaan kaksirivisiä logoja voidaan käyttää tilanteissa, joissa yhteys Kantaan on jo selkeä ja logosta tarvitaan tilankäytöllisesti (leveyssuunnassa) tiiviimpää esitysmuotoa.

Kanta-logosta käytetään samaa versiota kaikilla kielillä. OmaKanta-palvelun logoa käytetään palvelun kielestä riippuen joko suomen- tai ruotsinkielisenä.

Kanta-logo tulee sijoittaa palvelun vasempaan yläkulmaan. Mobiilinäkymässä logon voi sijoittaa saatavilla olevasta tilasta riippuen ylätunnisteeseen tai sisältöalueen yläosaan (esim OmaKanta).

OmaKanta-logo käyttöliittymässä.
OmaKanta-logo aseteltuna käyttöliittymän vasempaan yläkulmaan.

Logon asettelussa tulee huomioida, että logon ympärille jätetään vähintään Kanta-logon K-kirjaimen kokoinen tyhjä alue.

Logon suoja-alue.
Logon suoja-alue.

Lisätietoa Kannan logoista

Logon käytön yleisiä ohjeita on kuvattu Kanta-brändikirjassa.