Siirry sisältöön

14.5.0

Typografia

Typografian tehtävä on välittää viesti oikealla tavalla. Typografisilla ratkaisuilla on merkitystä myös verkkopalvelujen asiakaskokemuksen näkökulmasta. Tekstielementtien luonteva rytmi ja kirjaintyyppien selkeä muotokieli tukevat palvelun käytettävyyttä ja sisällön ymmärrettävyyttä.

Yleistä

Yleisesti typografialla viitataan kirjaintyyppien muotokieleen, tekstielementtien asetteluun ja välistykseen, fontin kokoon ja väriin sekä tiettyyn käyttötarkoitukseen parhaiten soveltuvien kirjaintyyppien valintaan.

Typografialla on keskeinen rooli verkkopalvelujen graafisen ulkoasun rakentajana. Se myös heijastaa organisaation brändi-identiteettiin kytkeytyvää tavoitemielikuvaa. Esimerkiksi kirjainten kevyesti pyöristetty muotokieli tukee mielikuvaa helposti lähestyttävästä ja ihmisläheisestä toimijasta.

Typografia…
  • …toimii tunnistettavan ja yhtenäisen visuaalisen ilmeen perustana,
  • rytmittää sisältöä ja helpottaa tekstin luettavuutta,
  • toimii selkeän ja ymmärrettävän kielen visuaalisena välittäjä,
  • tukee tekstille määritettyä äänensävyä ja
  • viestii organisaation arvoista ja identiteetistä.

Typografia verkkoilmeessä

Verkkopalveluissa käytettävät kirjaintyypit ja typografinen tyyli on valittu ensisijaisesti käytettävyyden, saavutettavuuden ja asiakaskokemuksen ehdoilla. Digitaaliseen ympäristöön sovitettu typografia kytkeytyy silti luontevasti myös organisaation brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen.

Selkeästi erottuvat kirjaimet, tekstielementtien väljä sommittelu ja verkkofonttien laaja kielituki mahdollistavat sen, että verkkopalveluihin valittu typografia toimii selkeän kielen jatkeena ja olennaisen tiedon välittäjänä.

Kelan verkkoilmeen mukaiset fontit.
Kelan verkkoilmeessä sovellettavat kirjaintyypit ovat Noto Sans (otsikot) ja Lato (muu teksti).