Siirry sisältöön

Virheilmoitukset

Ohjeita ja malleja erilaisten virheilmoitusten esittämiseen.

Yleistä

Virheilmoitus näytetään tilanteessa, jossa prosessia ei voida jatkaa eteenpäin ilman, että käyttäjä ensin korjaa virheellisen tilanteen. Siten virheilmoitusten tarkoitus on viestiä käyttäjälle, minkälainen virhe on tapahtunut ja mitä käyttäjä voi tehdä sen korjaamiseksi.

Komponentit

Virheilmoitusten näyttämiseen voidaan käyttää erilaisia komponentteja.

Lomakekomponenttien omat virhetekstit (errorText) näyttävät kyseiseen lomakekomponenttiin liittyvän virheen.

Alert-komponentti sopii tilanteeseen, jossa virhetilanne liittyy yksittäistä lomakekenttää laajempaan kokonaisuuteen.

Jos prosessi päättyy virheelliseen tilanteeseen, voidaan virheellisen tilanteen kuvaamiseen käyttää Result-komponenttia.

Joissain tilanteissa voi olla tarpeen ohjata asiakas myös kokonaan erilliselle virhesivulle.

Kun kirjoitat virheviestiä

Huomioi kohderyhmä

  • Suuntaa teksti asiakkaalle.
  • Käytä sinuttelua, kun annat käyttäjälle toimintaohjeita.
  • Huomoi kognitiivinen saavutettavuus - esitä tieto selkeästi ja helppotajuisesti.
  • Jos kyse on asiantuntijakäyttöliittymästä, virheilmoitus voi sisältää myös tietylle kohderyhmälle tuttua ammattisanastoa.
Tee näin
"Hakuasi vastaavia asiakirjoja ei löytynyt."
Älä tee näin
"Haku ei palauttanut kriteerejäsi vastaavia asiakirjoja."
Tee näin
"Lisää liite uudelleen."
Älä tee näin
"Liite tulee lisätä uudelleen."

Kirjoita lyhyesti ja selkeästi

  • Käytä selkeää yleiskieltä, jota jokaisen on helppo ymmärtää.
  • Vältä kapulakieltä ja tarpeettoman teknisiä ilmaisuja.
  • Kerro selkeästi virheen syy.
  • Älä käytä asiakkaalle suunnatussa viestissä Kelan tai Kannan ammattisanastoa tai lyhenteitä (esim. totu - toimeentulotuki).
Tee näin
"Tiedoston nimi on liian pitkä. Nimessä saa olla tiedostopäätteen lisäksi enintään 80 merkkiä."
Älä tee näin
"Tiedon muoto tai pituus on virheellinen."
Tee näin
"Viesti voi sisältää ainoastaan kirjaimia, numeroita, pilkkuja ja pisteitä."
Älä tee näin
"Kentässä on kiellettyjä merkkejä."

Muotoile asia kohteliaasti

  • Älä syytä käyttäjää, vaikka virhe johtuisi hänen omasta toiminnastaan.
  • Pahoittele virhettä tarvittaessa. Pahoittelu voi olla aiheellinen, jos käyttäjä menettää tietoja tai joutuu palamaan tehtävässään taaksepäin virheen takia.
Tee näin
"Sivustolla tapahtui virhe."
Älä tee näin
"Teit sivustolla virheen."
Tee näin
"Valitettavasti tietojen tallennus ei onnistunut. Yritä hetken kuluttua uudelleen."
Älä tee näin
"Tietojen tallennus ei onnistunut. Yritä hetken kuluttua uudelleen."
Tee näin
"Hakemusta ei voi tehdä ajanjaksolle, joka oli ennen vuotta 2015. Korjaa sairausaika tai täytä paperinen hakemuslomake."
Älä tee näin
"Et voi tehdä hakemusta ajanjaksolle, joka oli ennen vuotta 2015. Korjaa sairausaika tai täytä paperinen hakemuslomake."

Opasta käyttäjää eteenpäin

  • Sisällytä virheilmoitukseen toimintokehote eli kerro, mitä käyttäjän tulee tilanteessa tehdä.
  • Ohjaa käyttäjää toimimaan oikein.
  • Viesti tarvittaessa, että ongelma on tunnistettu ja että se pyritään ratkaisemaan.
  • Opasta käyttäjää olemaan yhteydessä tekniseen tukeen vain niissä tilanteissa, joissa se on välttämätöntä.
Tee näin
"Maksutietojen haku epäonnistui. Yritä hetken kuluttua uudelleen."
Älä tee näin
"Maksutietoja ei voida näyttää."
Tee näin
"Järjestelmässä tapahtui tekninen virhe. Sulje kaikki selainikkunat ja aloita uudelleen. Jos ongelma jatkuu, ota yhteyttä Kelan tekniseen asiakastukeen."
Älä tee näin
"Järjestelmässä tapahtui tekninen virhe."

Virheilmoitukset ruudunlukijalla

Ruudunlukijat lukevat virheelliseen lomakekenttään siirryttäessä sekä lomakkeen nimilapun, täyttöohjeen että virheilmoituksen. Alla esimerkkejä siitä, miten ruudunlukija lukee eri lomakekomponenttien kohdalla niihin liittyviä virheilmoituksia.

Huomaa, että ruudunlukijan toiminta vaihtelee käytettävästä ruudunlukijasta sekä käyttäjän asettamista asetuksista riippuen.

Ruudunlukija: "Työsuhteen päättymisen syy. Pakollinen kenttä. yhdistelmäruutu (Valitse) suljettu Valitse vastaus."

Ruudunlukija: "Koulutustaso Pakollinen kenttä. yhdistelmäruutu (Valitse) suljettu Valitse korkein koulutustaso. Valitse vastaus."

Ruudunlukija: "Osallistutko työllistymistä tukevaan palveluun? Työmarkkinatukea voidaan maksaa korotusosan verran enemmän, kun osallistut työllistymistä tukevaan palveluun. Valitse vastaus. Pakollinen tieto."

Ruudunlukija: "Puhelinnumero Pakollinen kenttä. muokkaa pakollinen Vastaus puuttuu. tyhjä "

Ruudunlukija: "Puhelinnumero muokkaa pakollinen Ilmoita puhelinnumero muodossa 1234567890. Korjaa vastaus. valittu 0a504567890"

Ruudunlukija: "Päiväraha jonka määrän arvioit Valitse yksi tai useampi vaihtoehto. Valitse vastaus. ryhmä Osasairauspäiväraha valintaruutu ei valittu pakollinen virheellinen arvo "

Malleja yleisiin virhetilanteisiin

Yksinkertaisissa ja usein toistuvissa virhetilanteissa ilmoitukset kannattaa muotoilla seuraavien ohjeiden mukaan. Näiden mallien tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa määrittely-, kielenhuolto- ja käännöstyötä sekä tarjota asiakkaalle selkeät virheilmoitukset.

Virheilmoituksissa ei tarvitse toistaa nimilapun tai täyttöohjeen tekstiä. Kun käytetään KDS-komponentteja, ruudunlukuohjelmat lukevat nimilapun ja täyttöohjeen tekstin automaattisesti siirryttäessä virheelliseen lomakekenttään.

Tyypillisesti virheilmoituksissa tulee kertoa, minkälainen virhe on tapahtunut ja miten sen voi korjata. Seuraavien esimerkkien mukaisissa yksinkertaisissa virhetilanteissa ohjetekstin voi kuitenkin muotoilla lyhyesti ja napakasti.

Puuttuva valinta

Kun pakollinen valinta puuttuu, näytetään ilmoituksena “Valitse vastaus.” Ruotsiksi ilmoitus on “Välj ett svar.”

  • Käytetään komponenteissa, joissa tehdään valinta valmiista vaihtoehdoista (esim, Select, Radio, CheckBox).
  • Valitse-sana antaa toimintokehotteen ja kertoo, että puuttuva tieto annetaan valitsemalla annetuista vaihtoehdoista.

Puuttuva syöte

Kun pakollisesta kentästä puuttuu asiakkaan antama vastaus, näyetään ilmoituksena “Vastaus puuttuu. Ruotsiksi ilmoitus on “Svar saknas.”

  • Käytetään komponenteissa, joihin asiakas voi kirjoittaa itse vastauksen.
  • Lyhyt ja selkeä ilmoitus kertoo, että asiakkaan antama vastaus puuttuu.
  • Vaikka ilmoituksessa ei ole toimintokehotetta, se ei tässä tapauksessa haittaa. Toimintokehote tekisi ilmoituksesta kömpelön ja toisi siihen turhaa toistoa (esim. “Vastaus puuttuu. Kirjoita vastaus”).

Virheellinen tieto

Kun asiakkaan antama vastaus on virheellinen, voidaan käyttää yleistä virheilmoitusta “Korjaa vastaus.” Ruotsiksi ilmoitus on “Korrigera svaret.”

Jos lomakekentällä on kyseiseen virhetilanteeseen sopiva täyttöohje, pelkkä Korjaa vastaus -teksti riittää. Jos lomakekentällä ei ole täyttöohjetta tai ohje ei anna vastausta kyseisen virhetilanteen ratkaisemiseen, lisää tarkemmat ohjeet Korjaa vastaus -virkkeen perään.

Virheilmoituskoosteet

Koosteet sopivat tilanteisiin, jossa sivulla on useita virheitä. Koosteita käytetään esimerkiksi lomakkeissa, jotka etenevät sivu kerrallaan. Koosteeseen käytetään Alert-komponenttia.

Koosteen on tarkoitus toimia yhteenvetona, joka näyttää virheiden määrän ja tarjoaa siirtymät kyseisiin virheellisiin kohtiin. Koosteessa näytetään linkkeinä virheellisten kohtien nimilaput. Linkit vievät lomakkeella kyseisen lomakekentän kohdalle.

Jos sivulla on useita samannimisiä lomakekenttiä (esimerkiksi useita alkamis- tai päättymispäiviä), nämä kohdat täytyy yksilöidä koosteeseen samoin kuin ne on yksilöity sivulla.