Siirry sisältöön

14.5.0

Result

Komponentti erilaisten lopputulosten ilmoittamiseen.

Julkaistu versiossa 8.2.0

Esikatselu

Käyttötarkoitus

Result-komponenttia käytetään erilaisissa ilmoitustilanteissa. Komponentilla voidaan ilmoittaa esimerkiksi asiakaspolun tai monivaiheisen prosessin lopputulos. Komponenttia voi käyttää ilmoittamaan, että sivun lataaminen epäonnistui, palvelua päivitetään tai hakemuksen vastaanottaminen onnistui. Ilmoitustyyppejä on neljä erilaista, joista jokaisella on käyttötarkoitukseen sopiva kuvitus.

Tee näin
  • Käytä komponenttia asiakaspolun lopussa.
  • Käytä tilanteeseen sopivaa vaihtoehtoa komponentista (lisätieto, onnistuminen, varoitus tai kriittinen ilmoitus).
  • Pidä ilmoitusten tekstit lyhyinä ja selkeinä. Käytä kokonaisia virkkeitä ja asiakkaalle tuttua kieltä.
  • Sisällytä yhteen ilmoitukseen vain yksi asia.
Älä tee näin
  • Älä käytä komponenttia korvaamaan Alert- tai Toast-komponenttia.
  • Älä käytä Result-komponenttia kesken prosessin. Näytä ilmoitukset joko Alert- tai Toast-komponentissa.
  • Älä sisällytä komponentin lisäksi sivulle muuta sisältöä (esim. lomaketta). Sivulla voi kuitenkin olla painikkeita ja linkkejä.

Saavutettavuus

Komponentti lisää automaattisesti attribuutin role="alert" ruudunlukijaa varten.

Komponentin sisältöjen tulee olla ymmärrettäviä, vaikka käyttäjä ei näkisi ilmoituksen väriä ja kuvitusta. Resultin otsikko on oletuksena h2-elementti. Otsikkoelementtiä voi muuttaa sivun rakenteeseen sopivaksi titleAs-propilla.

Lisätieto

Käytä lisätieto-tyyppistä ilmoitusta kuvaamaan huomionarvoista tilaa tai toiminnon lopputulosta, joka on sävyltään neutraali. Tätä voit käyttää myös viestimään siitä, että näytettävää sisältöä ei ole (ns. empty state). Voit esimerkiksi ilmoittaa asioinnin sivulla, että näytettäviä asioita ei ole.

Onnistumisilmoitus

Käytä onnistumisilmoitusta korostamaan asiakkaan kannalta tärkeän toiminnon tai prosessin onnistumista, kuten hakemuksen onnistunutta lähettämistä.

Varoittava ilmoitus

Käytä varoittavaa ilmoitusta, kun asiakkaan prosessi päätyy tilanteeseen, joka saattaa tilapäisesti hidastaa tai vaikeuttaa asiointia. Voit esimerkiksi ilmoittaa suunnitellusta huoltokatkosta.

Kriittinen ilmoitus

Käytä kriittistä ilmoitusta silloin, kun haluat viestiä lopputuloksen epäonnistumisesta tai muusta ennakoimattomasta virhetilanteesta. Voit esimerkiksi ilmoittaa, jos hakemuksen lähetyksessä on tapahtunut virhe.