Siirry sisältöön

14.5.0

Footer

Sivun alatunniste

Julkaistu versiossa 3.2.0

Esikatselu

Käyttötarkoitus

Alatunnisteen käyttötarkoituksena on tarjota asiakkaalle lisätietoa, jos käyttäjä on selannut sivun loppuun löytämättä etsimäänsä sisältöä. tyypillisesti alatunniste sisältää linkkejä palvelun pääosioihin tai linkkejä vaikeammin löydettäville sivuille (esim. tietosuoja). Usein asiakkaat myös etsivät alatunnisteista niille tyypillisiä sisältöjä, kuten esimerkiksi yhteystietoja.

Alatunnisteen sisältö ei saa muuttua liikuttaessa palvelun sivulta toiselle. Sisältöä on hyvä miettiä myös eri palveluiden välillä liikuttaessa, esim. asiointipalveluissa, jotka muodostavat yhden kokonaisuuden.

Saavutettavuus

Muista noudattaa linkkiohjeita, jos alatunnisteen linkit avaavat uuden välilehden.

Alatunnisteen kontrastit ovat saavutettavia, kun sisällössä käytetään KDS:n vakiotyyleihin perustuvaa otsikko-, linkki- ja leipätekstiväriä. Muut sisällön saavutettavuuteen vaikuttavat tekijät ovat komponentin käyttäjän vastuulla.

Mahdolliset navigaatiolinkit, esim. palvelun navigaatiorakenteen toisto alatunnisteessa, on merkittävä nav-elementiksi ja ARIA-landmark on nimettävä selkeästi.

Yhteiset sisällöt

Palvelun alatunnisteeseen sovelletaan yhteistä perusrakennetta, joka sisältää organisaation nimen sekä palveluissa yleisesti toistuvat vakiolinkit:

  1. Anna palautetta
  2. Tietosuoja ja evästeet
  3. Saavutettavuusseloste

Tarkista linkkien kohde palvelukohtaisesti ja ohjaa linkit esimerkiksi kela.fi:n sisältöihin tai palvelun omalle sivulle.

Yksinkertaisimmillaan alatunnisteessa näytetään vain organisaation nimi.

Sijoita kaikille palveluille yhteiset linkit, kuten GDPR:n tai saavutettavuusdirektiivin vaatimat sisällöt, alatunnisteen alaosaan. Käytä alleviivattuja linkkejä, ettei linkkilista näytä liikaa murupolulta.

Jos linkit avautuvat uuteen välilehteen, linkkien lopussa tulee olla asiasta kertova kuvake.

Palvelukohtainen sisältö

Alatunnisteeseen voi liittää myös palvelukohtaisesti määritellyn osuuden. Tämän osion voi jättää tarvittaessa myös kokonaan pois. Asiakkaat etsivät alatunnisteesta tyypillisesti:

  • linkkejä palvelun tärkeimpiin osioihin
  • lisätietoja palvelusta, esim. ohjeita
  • linkkejä muihin Kelan tai Kannan palveluihin
  • asiakaspalvelun tietoja tai muita yhteystietoja.

Alla on kuvattu yksinkertaistettu esimerkki, jossa on palvelukohtaista sisältöä. Käytä Row, Column, FooterTitle ja List -komponentteja sisältöjen ryhmittelyyn.

Käytöstä poistuva alatunniste

Esimerkki käytöstä poistuvasta (v15.0.0) Footerin käyttötavasta. Siirry käyttämään ylempänä olevia esimerkkejä, jotka hyödyntävät FooterContent- ja FooterCopyright-komponentteja.