Toimintamalli
Kela Design System on kaikkien Kela- ja Kanta-tiimien käytettävissä.
Kela Design System on kaikkien Kela- ja Kanta-tiimien käytettävissä.
Tunnista tarve Tunnista ensin kehitys- tai muutostarve. Minkälainen ratkaisu sopii asiakkaan ongelmaan?
Tarkista KDS:n sisällöt Tarkista, löytyykö valmis ratkaisu KDS:stä ennen kuin lähdet suunnittelemaan uudenlaisia käyttöliittymäratkaisuja. Voit pyytää tarvittaessa apua KDS-tiimistä. Jos valmis ratkaisu löytyy, voit vapaasti käyttää sitä.
Onko ratkaisu toistettavissa? Jos KDS ei tarjoa valmista ratkaisua, mieti, onko tarvittava ratkaisu sellainen, jota voidaan hyödyntää muuallakin. KDS-tiimi voi tarvittaessa auttaa tässä mietinnässä. Jos ratkaisu ei ole yleiskäyttöinen, toteuta projektikohtainen ratkaisu noudattaen KDS:n tarjoamia ohjeita.
Toteuta yhteistyössä Jos tarvitsemasi ratkaisu on yleiskäyttöinen ja siitä hyötyisivät muutkin, suunnittele ja toteuta yhteiskäyttöinen ratkaisu Kelan ja Kannan käyttöön. Tässä työssä voidaan tilanteen mukaan hyödyntää sekä KDS-tiimin jäseniä että tarvittaessa muita resursseja, kuten kehitystiimin omia kehittäjiä ja suunnittelijoita.
Anna palautetta Kerää ja anna palautetta ratkaisuista, jotta niitä voidaan kehittää paremmin asiakkaiden tarpeisiin sopiviksi.