Siirry sisältöön

14.5.0

Toimintamalli

Kela Design System on kaikkien Kela- ja Kanta-tiimien käytettävissä.

Toimintamalli lyhyesti

Kela Design System koostuu kolmesta osa-alueesta:

  1. design-muuttujat ja visuaalinen ilme
  2. dokumentaatio
  3. komponentit.
KDS:n toimintamalli.
KDS:n toimintamalli lyhyesti.
  1. Tunnista tarve Tunnista ensin kehitys- tai muutostarve. Minkälainen ratkaisu sopii asiakkaan ongelmaan?

  2. Tarkista KDS:n sisällöt Tarkista, löytyykö valmis ratkaisu KDS:stä ennen kuin lähdet suunnittelemaan uudenlaisia käyttöliittymäratkaisuja. Voit pyytää tarvittaessa apua KDS-tiimistä. Jos valmis ratkaisu löytyy, voit vapaasti käyttää sitä.

  3. Onko ratkaisu toistettavissa? Jos KDS ei tarjoa valmista ratkaisua, mieti, onko tarvittava ratkaisu sellainen, jota voidaan hyödyntää muuallakin. KDS-tiimi voi tarvittaessa auttaa tässä mietinnässä. Jos ratkaisu ei ole yleiskäyttöinen, toteuta projektikohtainen ratkaisu noudattaen KDS:n tarjoamia ohjeita.

  4. Toteuta yhteistyössä Jos tarvitsemasi ratkaisu on yleiskäyttöinen ja siitä hyötyisivät muutkin, suunnittele ja toteuta yhteiskäyttöinen ratkaisu Kelan ja Kannan käyttöön. Tässä työssä voidaan tilanteen mukaan hyödyntää sekä KDS-tiimin jäseniä että tarvittaessa muita resursseja, kuten kehitystiimin omia kehittäjiä ja suunnittelijoita.

  5. Anna palautetta Kerää ja anna palautetta ratkaisuista, jotta niitä voidaan kehittää paremmin asiakkaiden tarpeisiin sopiviksi.